
Jos Louwers uit Hapert krijgt nooit genoeg van kunst verzamelen
Jos Louwers is een gewone Brabander met een bijzondere passie: hij verzamelt kunst. Het leverde hem een huis vol schilderijen en glaswerken op. En, minstens zo belangrijk: dierbare vriendschappen.
Jos Louwers loopt nog eens een rondje langs de schilderijen, tekeningen en glaswerken die de wanden en vitrines van de hele bovenverdieping van Museum De Wieger vullen. Het is een deel van zijn kunstverzameling, die hij de afgelopen veertig jaar opbouwde. „Ik woon klein”, zegt hij, „in een HAT-woning in Hapert. De muren zijn allang vol. Ik zet de schilderijen maar op de grond, tegen de kast aan.”
Schijnbaar uit het niets sprong de vonk op Louwers over, toen hij begin 30 was en in een metaalfabriek werkte - wat hij zijn hele werkzame leven is blijven doen. Hij las een boek over de schilder Piet Wiegman (1885-1963) en was gegrepen door diens levensverhaal.
„Ik wilde meer over hem en zijn tijdgenoten weten. Daarom ging ik regelmatig naar de Steentjeskerk (Museum Kempenland in Eindhoven, red.) of naar De Wieger. Nadat ik hier een tentoonstelling gezien had met schilderijen van verzamelaars, wilde ik ook iets kopen. Gewoon om iets in huis te hebben om van te genieten. Het idee dat ik verzamelaar zou worden kwam toen niet bij mij op.”
De hele dag kunst
Die eerste aankoop hangt nu in de tentoonstelling; het schilderij Brug te Parijs uit 1924 van de Brabander Peter van den Braken. Een ander schilderij dat hij niet lang daarna kocht is een portret van een meisje, van de hand van Piet Wiegman. „Toen ik het zag hangen bij de galerie van Renée Smithuis was het alsof dat meisje mij volgde met haar ogen. Ik was zo blij toen ik het kon kopen.”
Sinds die eerste schilderijen, zo’n veertig jaar geleden, is hij nooit meer gestopt. „Door sommige aankopen zat ik een paar maanden krap bij kas. Maar dan ging ik gewoon een tijdje op de fiets naar mijn werk.”
Sinds hij gepensioneerd is, is hij de hele dag met kunst bezig. Boeken lezen, online naar kunst speuren, beurzen en tentoonstellingen bezoeken. „Vanaf het opstaan tot ik naar bed ga. Mijn huis is niet alleen vol met kunst, maar ik heb ook iets te veel kunstboeken”, zegt hij met een brede lach.
Smithuis, kenner en liefhebber van de Bergense School en andere kunst uit het interbellum, maakte hem wegwijs in de kunst. „Met mijn collega’s in de fabriek of met mijn familie kon ik die passie niet delen. Het zei ze niks. Met Renée Smithuis ben ik bevriend geraakt, net als later met andere galeriehouders en kunstenaars.”
Volg je hart
Want kocht hij aanvankelijk werk van figuratieve kunstenaars uit het verleden, zoals Wiegman, Van den Braken, Antoon Kruysen of Jemmy van Hoboken, gaandeweg raakte hij ook geïnteresseerd in hedendaagse kunst. Abstracte kunst, om precies te zijn. Ondanks de grote verschillen passen de werken van kunstenaars als Bas Lobik en Dirk Salz wonderwel bij de expressieve, soms donkere schilderijen waar ze tussen hangen.
Louwers: „Ik ontdek vaak iets nieuws doordat kunstenaars bevriend zijn met elkaar. Dan tippen ze mij werk van anderen. Vaak worden ze vrienden en blijf ik jarenlang met ze omgaan. Van Jan de Beus heb ik in de loop van de tijd misschien wel veertig werken gekocht. Die vriendschappen betekenen veel voor mij. ”
Sommige kunstwerken in zijn collectie zijn speciaal voor hem, omdat er een dierbare herinnering aan verbonden is. Het acrylaat-wandobject Aus der Tiefe van Christiane Grimm kocht hij na het plotselinge overlijden van een bevriende galeriehoudster - zij had het voor hem gereserveerd.
Van Jan van den Berg, een bevriende magisch-realistische kunstenaar, kocht hij alle zeven doeken uit zijn nalatenschap. Twee hangen nu in De Wieger. Een abstract glasobject, matgeel, kocht hij als nagedachtenis aan zijn overleden broer.
Als jongere mensen zijn collectie zien in De Wieger en daar enthousiast van worden - net als hijzelf, veertig jaar geleden, wat voor wijze raad wil hij hen meegeven? „Volg je hart”, zegt hij zonder aarzelen. „Koop wat je zelf mooi vindt. Ik leef thuis tussen de kunst en daar geniet ik elke dag van.”
Waar kunst raakt. Moderne en hedendaagse kunst uit de collectie Louwers, Museum De Wieger Deurne, t/m 7 dec
Bron: Eindhovens Dagblad
